Vanliga frågor

Här har vi samlat svar på vanliga frågor som inkommit till styrelsen

Jag flyttar snart in, var får jag tag i bomnyckel till gårdarna?

Nyckel till bommarna kvitteras ut hos Newsec som har kontor på NOP 5B. Dessa träffas säkrast dagtid mellan 12-12.30. Om denna tid inte passar så kan man ringa Newsec på nummer 072-199 46 47 och komma överens om en tid för möte. När ni kör in på gården, tänk på att skriva ert namn och telefonnummer tydligt i framrutan i flyttfordonet ifall ni skulle stå i vägen för färdtjänsttaxi, utryckningsfordon etc.

Jag behöver en extra låsbricka till entrédörrar

Varje lägenhet är normalt tilldelad 3 st.  låsbrickor som används till entréer och tvättstugor. Dessa är numrerade 1,2 och 3. Vid förlust av bricka är det viktigt att anmäla vilken bricka som är borta så att den kan spärras. Det görs till Optimal Service. Om det finns behov av fler än de tre brickor som utdelas vid inflyttning bekostas det av hushållet.

Jag har nyss flyttat in och saknar namnskylt på dörr och brevlåda

Namnskyltarna på dörren, postbox och i porten ändras av Optimal Service. Om det inte är gjort när du flyttar in kontaktar du själv Optimal på följande plats Felanmälan.

Jag vill använda bredbandet som ingår i avgiften till föreningen

För att använda bredbandet som ingår i avgiften till föreningen, behöver du en router som förmedlas av föreningen, samt ett konto hos OwnIT. Sänd ett mail till info@brfnordosten.se angående router, och tag i nästa steg kontakt med OwnIT på Tel. 08 - 525 073 00 (Vardagar 08:00 - 22:00, Helger 10.00-19.00).

OBS! Om du flyttar,  tänk då på att överlåta din router till den som övertar din lägenhet. Routern tillhör föreningen och är ett lån till respektive lägenhet.

Jag vill hyra ut min lägenhet i andrahand

Du fyller i en ansökningsblankett  tillsammans med din tilltänkta hyresgäst, och skickar den till styrelsen. Du behöver styrelsens godkännande. Styrelsen sammanträder i snitt var fjärde vecka och försöker behandla olika ansökningar så fort som möjligt. Under sommaruppehållet kan det ta något längre tid.

Har föreningen någon övernattningslägenhet?

Föreningen förfogar inte över någon övernattningslägenhet, däremot har föreningens medlemmar  50:- rabatt per rum/natt hos Slottskogens vandrarhem (031-426520). Därtill har medlemmar halva priset på frukost (35:-) samt halva priset på lakan/handduk (30:-)

Vad betyder de två olika lägenhetsnumren?

Siffran på ytterdörren föreningens lägenhetsnummer och ska alltid uppges vid kontakt med styrelsen eller med föreningens förvaltare. Det andra lägenhetsnummret som alltid står tillsammans med adressen på brev, är skattemyndighetens nummer på lägenheten. Skattemyndighetens nummer samt föreningens nummer står också på postboxen i entrén.

Skattemyndighetens lägenhetsnummer är konstruerat på följande vis;

Lägenhetsnumret består av fyra siffror där de två första beskriver vilken våning lägenheten ligger på och de två sista beskriver var den ligger på våningen. Räkningen börjar från entréplan som får nummer 10, en trappa upp får 11 och två trappor upp får 12 osv. Numreringen av lägenheter per våningsplan börjar med den första lägenheten till vänster när man kommer upp för trappan, som får nummer 01. Sen fortsätter numreringen medsols.

Jag skall snart flytta, hur gör jag flyttanmälan?

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (Flyttanmälan) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (Adressändring).

Jag vill engagera mig i föreningen, hur går jag tillväga?

Vi har flera intresseområden som en längre tid legat i dvala och behöver nya förmågor och idéer, exempel på dessa är tvättstugegrupper som kan se över vilka behov som finns och ge förslag på inköp av utrustning. Kanske är du extra intresserad av trivselfrågor. Vad kan vi göra bättre? Kontakta styrelsen med dina förslag så kommer vi att hänvisa dig till andra likasinnade.

Jag vill engagera mig i styrelsen, hur går jag tillväga?

Varje vår annonserar valberedningen i trappuppgångarna. Vi är en stor förening och har ett stort behov av kompetens inom olika områden såsom ekonomi, juridik och fastighetskunnande. Oavsett bakgrund är du välkommen att anmäla ditt intresse, valberedningen@brfnordosten.se.