Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Brf Nordosten består av tre fastigheter i området Nordostpassagen i Linnéstaden Göteborg. Fastigheterna uppfördes 1967. Föreningen registrerades 2004-10-28 och drygt ett par år senare fick vi möjlighet att köpa husen från Wallenstam.

Köpet slutfördes strax före jul 2006 och innefattar Nordostpassagen 8-14, 18-22, 33-37 samt Vegagatan 9-15. Några år efter förvärvet byggdes 18 taklägenheter. De tre husen som föreningen omfattar har 226 lägenheter varav ett antal är hyresrätter. Föreningen har också ett antal lokaler.

Föreningen är medlem i Fridhem-Johannedal Samfällighetsförening och Vegastadens Sopsug Samfällighetsförening. Föreningen har en underhållsplan för de närmaste 30 åren, 2018 t o m 2047.

Brf Nordosten ligger i stadsdelen Linneśtaden i Göteborg. Linnéstaden, eller kort och gott Linné, är en avslappnad stadsdel med småskalig kvarterscharm. På dagtid lockar småbutiker och kaféer och under kvällen öppnar ett myller av krogar och barer för alla åldrar.

Söder om Linnśtaden ligger Slottskogen som är en stadspark och som idag sträcker sig från stadsdelarna Stigberget, Masthugget och Olivedal i norr till stadsdelen Järnbrott i söder och ungefär lika brett från stadsdelarna Majorna och Kungsladugård i väster till stadsdelen Änggården i öster.

I Slottsskogen finns bland annat Göteborgs Naturhistoriska museum, Slottsskogens djurpark med Barnens zoo, lekplatsen Plikta, Slottsskogsobservatoriet, ett utsiktstorn och restaurangen Vita bandet. Slottsskogen är en avgiftsfri park öppen dygnet runt.

I närheten av Brf Nordosten ligger Förskolan Nordostpassagen 17. Närmaste grundskola är Nordhemsskolan F-9 , som är en kommunal skola. I området Nordostpassagen ligger finns livsmedelsbutik, Willy:s Hemma på Nordostpassagen 47.